Beckett: „Molojus“

Teksto autorė – Agnė Zėringytė

Samuel Beckett (1906 – 1989) knygų skaitytojas nėra nustebinamas absurdu ir ironija. Literatūros pasaulyje jau tiek daug kartų kalbėta apie laukimą, keliones, laiką, todėl nieko daugiau nelieka kaip tik kalbėti apie tą patį, tik kitu kampu. Dažniausiai keliautojai knygose – didvyriai perplaukę jūras marias, patyrę daugybę nuotykių, galiausiai grįžta namo ir yra vainikuojami herojais. Tuo metu Samuel Beckett, parašęs pjesę „Belaukiant Godo“ (1959 m.), kurioje vyrauja laukimo tema, drastiškai pasuka kita kryptimi – renkasi sukurti antiromaną su nepakenčiamais, moralės normų nepaisančiais antiveikėjais ir jų ištęstu keliavimu, jei galima tai taip pavadinti. 1951 m. pasirodo pirmoji trilogijos dalis – „Molojus“, kurioje pasakojama  apie kelionę, kurioje žmogus, kad ir kur keliautų, kad ir kiek laiko užtruktų išties važiuoja mirčiai į nagus.

Romanas padalijamas į dvi dalis – pirmojoje pasakojimo dalyje plėtojama Molojaus biografija, antrojoje – Žako Morano, jo persekiotojo, istorija. Molojus – senis, kuris iš motinos kambario rašo prisiminimus apie tai, kaip keliavo pas savo motiną. Pagrindinis knygos herojus, homodiegetinis pasakotojas minčių srautu nagrinėja savo gyvenimą, nuolat pameta mintį ir prie jos sugrįžta, naratyvą sekti tampa itin sunku. Jis labai senas žmogus, jau susitaikęs su savo senatve, keliauja dviračiu, kurio grandinė nutraukta, o negaluojanti koja nebepajėgia minti pedalo, todėl pati kelionė labiau primena šliaužimą. Žakas Moranas iš pradžių atrodo kaip visiška Molojaus priešingybė, nes turi ūkį, augina vištas, bites, uoliai lanko bažnyčią, tačiau pabaigoje skaitytojas gauna galimybę stebėti identišką Molojaus pasakojimą. Žakas Moranas taip pat keliauja su misija rasti Molojų, tačiau galiausiai koja sunegaluoja, kelionės įrankis –  dviratis – taip pat ne pirmos jaunystės paverčia ir pastarojo veikėjo kelionę absurdišku šliaužimu. Romane daug absurdiškų scenų, viena ryškesnių, kai Molojus nutrenkia su dviračiu šunį, kuris buvo vedamas pas veterinarą užmigdymui. Antraplaniai veikėjai pasirodo staiga, bet greitai pasirodę greit išnyksta iš naratyvo.

Knygoje naikinama riba laike ir erdvėje. Erdvė viso pasakojimo metu lieka neaiški – už akių užkliūva tik keli peizažai, nors daugiausiai ir plačiausiai matomas plotas yra laukas ir kelias, kuriuo tenka keliauti. Laikas išsitempia, neaišku kiek laiko herojai keliauja, kiek gyvenimo jau prabėgo, žinomas tik galutinis taškas – laukianti mirtis, su kuria jau susitaikyta. Molojaus egzistencija tokia ilga, jog veikėjas prilygina tai puvimui:

Būtent ramiai sau pūdamas aš ir prisimenu tą ilgai trukusį neaiškų jausmą, kuris ir buvo mano gyvenimas, ir jį teisiu, kaip yra pasakyta, kad Dievas mus nuteis, ir aš darau tai ne mažiau įžūliai. Pūti – irgi gyventi, aš tai žinau, aš tai žinau, nevarginkit manęs, nors kartais šitai pamiršti.

Pati pasakojimo technika išsitempia kaip laikas. Viskas pateikiama ilgais monologais su šokinėjimais nuo vienos minties prie kitos, atidėliojimu ir staigiu prisiminimu: Aš žinoma kalbėsiu apie juos vėliau, kai reikės išvardyti savo mantą ir turtą. Jei nepamesiu jų iki to laiko. Naratyvas kaip ir laikas, erdvė trūkinėja, sunku suprasti, kas kada įvyko. Molojus yra amžinai senas, amžinai toks buvo ir amžinai toks bus. Senatvė įsisenėjusi ir įsišaknijusi nuolankiai seka kiekviename puslapyje, kiekviename veikėjo žingsnyje.

S. Beckett „Molojuje“ drąsiai sulaužo taisykles kurdamas erdvę ir laiką, jis nesiekia pateikti patrauklaus veikėjo, mieliau lieka ištikimas absurdui ir renkasi antiherojų, kuris dažnai atrodo toks apgailėtinas ir pasišlykštėtinas, tačiau priverčiantis susimąstyti ne tik apie senatvę, bet ir apie gyvenimą, kaip procesą su neaiškia baigtimi.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Create your website at WordPress.com
Pradėkite
%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close