Ishiguro: „Dienos likučiai“

Knygos rekomendacijos autorė: Dovilė Lapinskaitė

„Dienos likučiai“ – apgaulingas romanas. Pradėjus skaityti atrodo, kad romanas niekad nesibaigs, o jo mintis niekad iki galo neišsivystys. Tokius jausmus kelia romano lėtumas, mandagi, britams būdinga neatsiduodanti emocijoms, santūri kalba, dėmesio skyrimas detalėms, atsiminimų ir poelgių refleksijos. Tačiau pamažu, kartu su romano pasakotoju keliaujant po Anglijos apylinkes, o svarbiausia – po pagrindinio veikėjo savirefleksijos kelią, atsiskleidžia liūdesio pilnas romano grožis ir žmogaus gyvenimo neišsipildymas.

Istorija pasakojama anglų dvaro vyresniojo liokajaus Stivenso lūpomis. Pats veikėjas teigė, kad tarnauja „didiems namams“, dvaro šeimininką, anglų džentelmeną, lordą Darlingtoną jis vadina „šviesybe“ ir būtent tarnaudamas jam Stivensas pasiekia savo, kaip vyresniojo liokajaus karjeros viršūnę. Pasakojimas prasideda tada, kai naujasis šeimininkas, apsigyvenęs dvare po lordo Darlingtono mirties, pasiūlo Stivensui išvažiuoti atostogų. Būtent kelyje ir prasideda Stivenso apmąstymai, mintys grįžta į praeitį ir atsiveria tiek asmenine Stivenso, tiek Anglijos dvaro, tiek Anglijos po I pasaulinio karo, istorija. Pagrindinis veikėjas labiausiai svarsto su liokajaus profesija susijusius klausimus, žvalgosi į praeitį ir atsimena didingiausius savo profesijos momentus, taip pat jis daug dėmesio skiria orumo apmąstymams, tačiau būtent per profesijos prizmę atsiskleidžia asmeninė Stivenso drama – tarnystė žmogui, idealizuojant jį ir idėją, kad tarnaudamas jis prisideda prie didelius pokyčius pasaulyje lemiančių veiksnių, mat namuose, kuriuose tarnavo liokajus, po I pasaulinio karo visuotinius reikalus spręsdavo įtakingiausi tų laikų politikai. Stivensas pašventė savo gyvenimą manydamas, kad nors ir menkas, jo indėlis istorijoje taip pat reikšmingas. Toji individo drama, kuri sukelia liūdesį, nes pats veikėjas nesupranta kiek paaukojo savo susikurtai ideologijai, kartu atskleidžia žmogišką veikėjo portretą romano pabaigoje, kai, pagaliau, veikėjas prisipažįsta suklydęs, per daug pasitikėjęs šeimininko idėjomis ir veltui aukojęs savo gyvenimą. Jei keistai skamba „žmogiškas veikėjo portretas“, tai skaitant romaną būtent ir kelia nuostabą tas po santūrumu pasislėpęs asmens dvasios tuštumas, nes atrodo, kad jei iš veikėjo gyvenimo išimtume darbą, liktu žmogus be istorijos, be gyvybės, toks koks kurį laiką romane man jis ir atrodė. Negalėjau susitaikyti su veikėjo tobulybės siekimu, negebėjimu reikšti emocijų, liūdėjau dėl to, kad Stivensas nesugebėjo pamilti, gedėti ar bent išreikšti ką jaučia – būti gyvu ir gyventi.

Man šis romanas apie žmogaus atmintį, kuri apima tuos praeities momentus, kurie šiandien mums padeda atsakyti į klausimą, kas mes esame ir apie tai, koks menkas pasidaro žmogus, kai nesupranta, kad savo atminties ir gyvenimo teatre jis – pagrindinis aktorius. Romanas apie dilemą tarp pareigos ir laisvės, tarp didybės siekimo ir nusižeminimo. Romanas atveria žmogaus dvasinio konflikto paliktas žaizdas, atskleidžia, koks trapus yra laikas, o ypatingai tada, kai jo tėra likučiai.

Kazuo Ishiguro – japonų kilmės britų rašytojas, kuriam už nuopelnus literatūrai suteiktas Britų imperijos ordinas, Prancūzijos Meno ir literatūros kavalieriaus ordinas, trys romanai nominuoti „Man Booker“ literatūros premijai, o už romaną „Dienos likučiai“ 2017 metais rašytojas paskelbtas Nobelio literatūros premijos laureatu.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Create your website at WordPress.com
Pradėkite
%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close