Lynch: „Malholando kelias“

Teksto autorė – Austėja Marcinkevičiūtė

Redaktorius – Vincentas Klipčius

„Malholando kelias“ (Mulholland drive, 2001 m.), trumpai tariant, tai – siurrealistinė drama arba psichologinis trileris, kuriame paraleliai susilieja sapnai, vaidyba ir tikrovė. Filmas režisuotas pasaulinio garso kino kūrėjo, dailininko, muzikanto ir aktoriaus David Lynch, kultinio serialo „Tvin pyksas“ (Twin Peaks) autoriaus. Už filmą „Malholando kelias“ David Lynch buvo nominuotas Oskaru už geriausią kino režisūrą,  o pats filmas 2016 m. BBC Kultūros buvo išrinktas geriausia XXI a. kino juosta. Bežiūrint šį kino šedevrą neabejotinai galima pajusti puikią aktorių vaidybą, ypatingą kompozitoriaus Angelo Badalamenti sukurto garso takelio ir vaizdo dermę, siužeto nenuspėjamumą, kontrastingų veikėjų paveikslus ir iki pat filmo pabaigos šiurpą bei įtampą keliančią nežinomybę.

Svarbu suprasti, kad „Malholando kelio“ rodomų pavienių vaizdo epizodų jokiu būdu negalima priimti ir suprasti tiesiogiai. Paslaptinga mėlyna dėžutė ir mėlynas raktas, meistriškai išreiškiantis veikėjo vidinius jausmus ant puodelio nupieštas žodis „SOS“, groteskiško įvaizdžio būtybė – tai tik keletas filmo simbolių, reikalaujančių ypač didelio žiūrovų susikaupimo ir budrumo. Mistinė kino juosta tarsi kviečia sekti kiekvieną detalę, atpažinti bei stengtis interpretuoti jose slypinčias metaforas bei įšaknytas simbolikas, stebėti besikeičiančius veikėjus, jų jausmus, išvaizdą, vaidmenis bei charakterio savybes.

Atskiri vaizdo epizodai ne visada rodomi chronologine įvykių seka – ši sekti nepatogi filmo struktūra nėra sukurta šiaip sau – priešingai, režisierius nori parodyti, kokia siaura riba yra tarp realybės ir sapno, kuriame atsiskleidžia giliausi asmens troškimai ir aistros. David Lynch dažnai klausia savo auditorijos: „Ar tai tikra, ar įsivaizduojama?“. Jis teigia, kad realybė, kuri yra matoma išorėje, ir asmens vidinis pasaulis yra labiau susiję ir tarpusavyje persipynę, nei iš pažiūros galima pamanyti. Kino kūrėjas kviečia kvestionuoti matomą realybę, kaip žmogui suvokiamą visokios tikrovės esatį, ir atsigręžti į asmens vidų. Režisieriaus įsitikinimu, žmogaus pasąmonės gelmės veikia kaip filtras, būtent lemiantis matomos realybės vaizdą. Regimybės kartais gali įgauti tikrovės matmenį, o vadinamoji tikrovė ne visada gali išlikti tikra, kartais gali tapti netgi labai apgaulinga, mat, ji „tėra vidinio pasaulio atspindys“. Toks yra šis siurrealistinis kinas – pakylantis virš tikrovės bei išnaikinantis ribas tarp sapno ir realybės.

Filmo hipnotizuojantis garso takelis, sapno vaizdinių ir tikrovės susiliejimas tarsi žaidžia žiūrovo emocijomis. Čia vaizduojamas sapnas yra tarsi idealizuotas savęs ir pasaulio matymas, kuriame gausu naivaus tikėjimo, meilės troškimo, iliuzijų, o tikrovė ir joje supantys žmonės, priešingai – neteisingi, provokuojantys, bauginantys ir netgi žiaurūs veikėjo svajonėms.  „Malholando kelias“ atskleidžia pasaulio prieštaringumą, daugiaprasmiškumą, įvairovę ir vien tik objektyviai pažįstamos tiesos nebuvimą – būtent todėl filme paliekama plati laisvė interpretuoti ir permąstyti, kas iš tikrųjų yra tikra, ir kas – ne.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Pradėkite
%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close